mina mod
Linkontroll och friflygmodeller


Modellen som skapade mitt intresse - Baby
Baby
Efter 40 år har jag återsett det modellflygplan som fick mig att tycka så mycket om modellflyg. I februari 2010 visste jag inte ens vad modellen hette. Men en månad senare hade jag byggt den på nytt.
  Jag trodde flygplanets namn var Boy, men så var det inte. Min första flygmaskin bar namnet Baby och konstruerades i Danmark. Detta  fick jag veta när jag på ett internetforum bad om hjälp med att finna min första modell. En vänlig man laddade upp en gammal katalogsida på forumet och där fanns den, med namn och allt.
  När jag visste namnet och att byggsatsen gjorts i Danmark så sökte jag vidare på internet. Jag kom fram till att det var Dansk Modellflyve Industi som tillverkat modellen och att detta företag sedan länge var avsomnat. Efter denna motgång tog jag via mail kontakt med Dansk Modellflyve Veteranklub och de visste mer. En man som heter H F Nielsen svarade mig och -jodå, han visste vilken modell jag menade. Han hade själv byggt en för utställningsändamål och hade en kopia på ritningen.
  Tro det eller ej, men en månad efter att jag börjat sökandet på internet hade jag en ritning och byggde min andra Baby. Jag hade till på köpet blivit medlem i de danska modellflygveteranernas klubb. De ni!
Här är en bild på den. Min allra första riktiga sprygelmodell - Baby. Jag byggde den andra modellen som nämndes här ovan Boy, vid ett senare tillfälle. Come back to me - Baby, yeeah. (20100308)

Biet - den första motormodellen
Bietbiet2
När jag fyllde 11 eller 12 år fick jag en Cox Baby Bee-metanolmotor av föräldrarna i  födelsedagspresent. Den var blank och man kunde se kolven genom spåret på sidan av cylindern. Till denna motor köpte jag en linkontrollmodell som hette Biet. Den byggde jag ihop med lim från Karlssons Klister och målade blå-vit med Serva-lack. Till denna modell köpte jag ett ringledningsbatteri, en glödklämma,  en flaska glödstiftbränsle och nylonlinor till handtaget.  Vilken härlig känsla det var att gå ut och vrida upp startfjädern och höra 0,8 ccm-Cox:ens sång utan ljuddämpare mellan hyreshusen. Jag mins att det enda som gick att göra med Biet var att flyga runt-runt . Göra looping gick inte och resulterade alltid i en krasch och reparationer. På bilden är det inte min orginalmodell utan ett nybygge. Motorn är en gammal (men inte min gamla) som köptes in till en CG Stuntman, en annan linkontrollmodell.
Pilot mk2 - en segelmodell
Min andra eller tredje friflygande segelmodell  tillverkades av Truedssons i Malmö och var konstruerad av Claes Mårtensson. Pilot mk2 var namnet. I vinter har jag byggt en kopia av denna modell då jag hittade ritningen i en låda. Jag byggde den av lösvirke och klädde den med japanpapper  som lackades med cellulosalack. Det enda jag inte har är kroken som drar upp modellen med(20100215)
pilot

Stuntman 23 en linkontrollmodell från Goldberg

stuntmanDenna modell köpte jag någon gång i mitten på 90-talet för att min äldste son skulle kunna flyga lite modellflyg. Men modellen var alldeles för kvick och motorn (en Cox Baby Bee) i klenaste laget. Jag glömmer aldrig hur roligt barnen hade åt min yrsel efter första flygningen. Sonens intresse svalnade så småningom och modellen blev liggande. Den blev aldrig kraschad! Tillverkare var den amerikanska firman Carl Goldberg. Det var en lättbyggd och fin byggsatts.Jag fick bygga en egen linkontroll konstruktion istället (med längre kropp - flög lugnare)som sonen flög med några gånger.  Dataspel samt kompisar tog sedan  överhand och han fortsatte inte med modellflyget.
 stuntm
Nu har modellen fått ett nytt liv. Den har elektrifierats och flyger med en liten borstlös motor samt lipocell. Det fungerar riktigt bra och ger en lagom flyghastighet för en  mogen flygare som jag. På denna bild är modellen kraschad men det var inga problem att fixa till den igen. Lite ny balsa och epoxilim gav den ett nytt liv. Ungdommarna tycker att det är häftigt med linflyg, många har inte sett det och är intresserade av sättet att kontrollera flygningen. Det går att programera kontrollenheten med tid till start, fart och gångtid. Jag flyger den cirka 50 sekunder, det räcker för att bli lite lagom snurrig..100604

En ny linflygmodell
nyaJag har blivit ordentligt biten av linflyget. Under våren byggde jag en provbänk i form av en linflygmodell med 60 cm spännvidd. I den satte jag en Webra Record 2,5 ccm dieselmotor. Det var meningen att den endast skulle fungera som inkörningsbänk för denna motor men, jag kunde inte motstå tanken att provflyga den....En söndagskväll i början av juni gick den till väders med en Indisk Sharma 1,5cc diesel i nosen. Modellen flög jättebra och jag har hittills flugit en gång till med den. Den fick ett namn, Knatter - den låter ju så! 20100613

Tillbaka till min modellflygsida