artiklar
Tillbaka till modellflygsidan
Från 2010

Den största flyghändelsen 2010 - Svenskt flyg 100 år
museet
Invigningen av flygmuseet
Lördagen den 12 juni åkte jag till Malmens flygmuseum i Linköping för att beskåda återinvigningen av museet. När jag kom dit sjöng Magnus Bäcklund (känd från Melodifestivalen) till Östgöta Blåsarsymfonikers akompanjemang. När klockan var 14.15 började invigningscermonien. Först talade museichef Mikael Parr och därefter fortsatte kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth. Hon talade, klippte bandet som hölls av två flygare och förklarade museet invigt. En DC-3a gjorde en jättelåg överflygning och därefter flög en Tunnan, en Lansen och en Draken i formation över museet.
När dörrarna öppnades strömmade folk in. Jag stod långt fram men de stackare som stod längre bak fick vänta över 1 timme. Därinne var det mesta omgjort. Flygmaskinerna var flyttade och olika teman var uppbyggda. Till detta har ett café kallat Calle C lagts. Vidare finns en ordentlig present/bokaffär i entrén.
En lite kuslig sak som kulturministern påpekade i sitt invigningstal var att den 13e juni är det 58 år sedan DC-3an blev nedskjuten över utanför Gotland...
Jag gick en sväng i museumet och hittade ganska många nyheter, det är trots all 10 år sedan jag var här senast., En Gripensimulator som det säkert går att fördriva en stund i eller en flygledningscentral med bilder och inspelat tal. I den nya byggnaden hade man valt att kalla utställningen "Om kriget kommer" (det fanns en avdelning som hette så i gamla telefonkatalogen). Där skildras 40/50-, 60-, 70- och 80-talen i fyra olika stationer. Snyggt och genomarbetat.
I källaren fanns en "katakomb" där den nedskjutna DC-3an som bärgats har ställts ut. Den var bakom glas och belyst så jag fick en känsla av att den låg på havets botten. Där fanns även en fin modell av DC-3an utställd. En spännande och kuslig  utställning.
I den "gamla" delen fanns flygmaskiner från 1910 till 1945. Den delen var också lite modifierad och känndes fräsch och ljus att gå in i. Mitt intryck av ombyggnaden  och tillbyggnaden är att museet blivit ännu bättre. Jag har inte varit på något utländskt museum, men det måste hålla hög internationell klass och attrahera folk från hela världen med de fina flygmaskinerna.
trampentrenyagamla
Flygdagen Svenskt flyg 100 år
Dag två, den 13 juni genomfördes den STORA flygdagen på Malmslätts militärflygplats. Den började blåsigt med olika sorters modellflyg. Därefter flög Mikael Carlsson sin Tummelisa, en liten dubbeldäckare från tiden för 1a världskriget. Denna maskin är en kopia han byggt själv. Sedan flögs det med många olika helikoptrar. De deltog i ett stridsenario som spelades upp framför oss.

Därefter var det dags för mera flygmaskiner 2 AT-6 (sk 16) flög och visade upp sitt program, en SAAB Safir flög avancerat och en Bulldog tog en tur ovanför publikhavet. Därefter kom en av dagens höjdpunker. En flygning med Boing C-17 ett av världens största flygplan. En upplevelse att se, jag var inne i flygmaskinen då den stod på marken. En riktig jätte som är 17 meter hög till toppen av stjärtfenan.
Nästa punkt på programmet var en flygning med Blériotmaskinen som Mikael Carlsson byggt. Den är gjord av orginaldelar så långt det går. Det som har hittats har också användts. Det var tänkt att flygdagen skulle börja med denna maskin men det blåste för mycket då, men nu kom den upp i luften och han flög på 40-50 meters höjd sakta och majistätiskt flög  den i åttor framför oss. Flera olika jetmaskiner flögs så som Tunnan, Draken, Lansen, Hawker Hunter och Gripen. Detta var häftigt specielt Tunnan var en upplevelse att se. Den flög fint och visslande omkring. Breitlings jetteam gjorde en otrolig uppvisning med mycket rök.
Mot slutet flög två Spitfire ett roteprogram som var annorlunda, jag har sett den ena Spitten flyga ett program förut. Det var mellan 30-50 000 åskådare som kommit för att se flygshowen och de blev säkert inte besvikna....
c17bleriotsafir

Nostalginoja och gamla motorer
Vintern 2010 plockade jag fram ett par gamla motorer. Det var ett par gamla Cox Baby Bee 0,8 ccm glödstiftare. Motorerna fungerade fortfarande och jag satte den ena i min nybyggda gamla linkontrollmodell Biet. Tyvärr så lades tillverkningen av Coxmotorerna ned under förra året så de blir "rariteter" i fortsättningen. Denna konstruktion var annars ett suveränt koncept. Motor med inbyggd tank som bara är att skruva fast med fyra skruvar, tanka och flyga är helt rätt. Jag undrar varför ingen tagit efter denna idé. Ett alternativ till elflyg? 
  Vidare fanns i min ungdom en Webra 1,5 ccm diesel i familjen. Det var min bror som ägde den. Jag bestämde mig på grund av detta för att försöka hitta en gammal dieselmotor. Den jag hittade först var en gammal Mars 2,5ccm som inte körts någon gång. Den ska vara en bra bruksmotor som tillverkats i Sovjet, enligt säljaren. Vilket flygplan den ska driva vet jag inte just nu. Jag har mina funderingar på en Snurren eller Stunty, annars får jag göra något eget. Denna motor är fortfarande ostartad.
  Jag har även fått tag i en gammal Webra-diesel på  2,5 ccm. Den ska flyga i någon maskin i sommar. Troligen hamnar den i mitt nästa lin-byggprojekt som heter Thunderbird II. Denna Webra har jag provkört några gånger och den fungerar bra. Webra ska vara en fin kvalitetsmotor från Tyskland.
  På Öland hittade jag ett företag som säljer nya dieselmotorer. Från denna firma köpte jag min tredje diesel. Den är från Indien och heter Sharma. Den sitter för tillfället i en hemmagjord linkärra som jag kallat Knatter. Modell och motor är provflygna och fungerar fint ihop. Dieselmotorerna går på en bränsleblandning som består av: fotogen, resinolja, eter och amylnitrat. Glödstiftarna går på en blandning av: metanol, resinolja och nitrometan. Idag är det nästan omöjligt att få tag på ingridienserna till dieselbränslet. Det är etern som är svår att köpa och fotogenen som har för dålig kvalitet.

coxwebraMars
Från Vänster Cox 0,8 ccm, Webra 2,5 ccm Mars 2,5 ccm

Vinterflyg i Kristdala
Söndagen den 10 januari 2010 var min son Anders och jag ute på sjön Hummelns is och flög lite metanolmodell. Det var min Speed Air som hade fått skidor på landningsstället. När vi kom dit var det lugnt och fint men innan vi hade fått igång motorn så börjader det blåsa. Vi provade i alla fall att starta. Blåsten var inget problem men tyvärr var snön för djup och skidorna för små. De skar igenom snön och motorn stannade. Jag sparka upp en startbana och provade igen. Full fart på motorn och en pylonstart dvs. sonen knuffade sittande iväg modellen. Denna gången gick det bättre modellen lyfte. Jag flög några minuter och sedan fick sonen ta över. Flygningen slutade med motorstopp och efter en fin landning i den lösa snön kunde jag konstatera att motorn bara satt med två skruvar (som också de var lösa). SY-motorn vibrerar lite för mycket men en 20 minuters flygning blev det i alla fall. Tyvärr var filmkameran urladdad så det blev inga filmbilder, det får komma nästa gång det går att vinterflyga. För fler gånger blir det, bara jag får göra ett par större skidor eller en mindre modell.
vinterflyg1skidor
Tillbaka till modellflygsidan