Loggan
Min BloggStartsidanNostalgisidanBilder

Här kan du läsa lite om våra gamla hobbybilar. Efterhand som jag hittar foton från förr kommer jag att komplettera sidan. Då flyttningar och ungar får foton att försvninna har de flesta kort hamnat på platser där jag inte hittar dem. Men, några bilder kan jag visa.
Plymouth Valiant V200 1964vitavalle
Det senaste bilinköpet gjordes i augusti 2014. Den vita Valianten. Jag köpte den av yngste sonen när han köpte en Plymouth Cranbrook 1950.Som tonåring hade jag en Valle. Det var min första bil och den kostade 1500:- om jag minns rätt.... Den är rostig och sliten men  går härligt och den gamla sexan är faktiskt riktigt stark. Bilen har dragkrok och blir en perfekt semesterbil. Vallen har tre-växlad tryckknappsautomat. Den svarta Valianten köpte jag för tre år sedan. Den hade också dragkrok men en ung grabb köpte den efter bara tre månader... En valle vill man ju ha...eller hur?

DeSoto Club Cupé Delux 1950
desotogrillDenna bilmodell såg jag i en tidning då jag var 14-15 år gammal. Det var en musiktidning som bara utkom i 2-3 nummer innan den lades ned. Det första handlade om rock-a-billy och Teddy-boys (en engelsk motsvarighet till raggare). I denna tidning fanns en bild på en DeSoto av årsmodell -50. Det jag fastnade för var grillen (dollargrinet), tak-koffertlinjen och den långa motorhuven. På sin tid måste denna bil varit ultramodern, den såg ju ut att gå fort även då den stod stilla.....Den har en sidventilssexa på 116 hästar som bär namnet Spifire Six och en halvautomatisk växellåda kallad Fluid-Drive. Växlingen fungerar så att ettan och tvåan lägges i manuellt medan bilen växlar själv till trean, bara man släpper gasen och kopplar. Det kallas Tip-Toe, eller om det är smeknamnet på lådan. Jag vet inte riktigt.
Bilen är orenoverad men besiktigad och körbar. Vid åkturer blir det inte några högre hastigheter då säkerheten i bilen är obefintlig.Inga bälten eller stoppade paneler här. En drömbil som är svår att köra (inga styr- eller broms-servo). Följ med på en åktur.
desotosidvy

Buick Skylark
Buick
Vår allra  första cabrioleten var en Buick Skylark från 1966. Den hade en liten 300 kubiktums motor och en 2-växlad automatlåda. Det var en ganska liten och lätt bil  som drog under litern på landsvägen. En härlig åkbil som vi hade 1980.

Ännu en Dodge Coronet 440 i familjen
Coronet67
30 år efter att hustrun och jag köpt vår Dodge Coronet 440 åkte sonen Anders till Karlskrona och köpte en likadan bil. Den hade samma färg utvändigt och invändigt men efter 30 år finns det mycket att renovera. Motorn, en 318, går bra och växellådan är samma som den vi hade. Bilen går bättre på vägen än vår  men har inte vita däcksidor eller navkapslar. Det är tydligen så att familjen Söderberg ägt 20% av alla Coronet 440 av -67 års modell i Sverige
Cadillac och Audi
Under 10 år hade vi en Cadillac Seville 1975. En billig bil att åka och äga. Den körde vi under barnens uppväxt och det gillade den . Nu har den gått vidare till yngste sonen.
En annan härlig bil att köra är den godisröda Audi-cabben. Den köpte vi då cabbsuget blev för stort. Nu är även den bortskänkt. Äldste sonen har tagit över....
cadillacAudi
Övriga hobbyfordon
Det har passerat fler "jänkare" bl. a en Plymouth Belveder, en  Dodge och en Valiant genom våra garage. Dessa kommer att finnas här efter hand som jag hittar bilder på dem. Flyttaningar och rensningar har gjort att foton "fått fötter" dvs försvunnit.
Vidare har jag ett par gamla mopeder. En svensktillverkad NV 117 med 31cc tramp-å-flåsmotor från ungefär 1954 och en italiensk Risatto de Califfon från 1990. NV:n ska få nya lager då de som sitter i är helt slut. Den är i orginalskick med orginallacken kvar, även om den är hårt sliten.
Dodge Coronet 440
dodge
Den andra cabben som kom i vår ägo var en Dodge Coronet 440 Convertible 1967. Den bilen kom att bli vår älsklingsbil. Vi hade den tills huset i Jenny, Västervik köptes in. Då fick vi till handpenningen när den såldes.
Dodgen hade en 383-motor och en 727 automatväxellåda. Den var lite större än Buicken och hade inte lika bra väghållning. 25 år efter försäljningen hade värdet på bilen 10-dubblats.

Chevrolet Caprice Estate Wagon
cheva
När vi skaffat oss vårt hus i Jenny, Västervik köpte vi en riktigt STOR bil. Den var 6m lång, 2m bred och vägde 2.600 kilo. Denna jätte drog 1,4 liter per mil så det var en törstig bil. Vi hade denna bil i ett par år och jag körde hem mycket ved i den. Med baksätet fällt blev lastutrymmet över 3 meter. Vi trivdes bra med denna bil men det blev för många fel på den så det blev att sälja den. Under presenningen står en Dodge -61.

Dodge Dart Custom 1970
1991 hade vi en Dart som ungarna kallade "Åskan". Det berodde givetvis på att den lät en del.. Det var en 4 dörrars stolpe med 318-motor och 727 automat. Den gick jättebra och var i fint skick. Vi lagade upp bakskärmarna på den och hade nog haft kvar den längre om det inte varit för de ekonomiska problemen vi fick något år senare. Då sålde jag den....
dart
Tillförstasidan